Brzydko, nieczytelnie pisze, robi rażące błędy
ortograficzne, słabo czyta- to nie leń albo leser tylko uczeń o specjalnych
potrzebach edukacyjnych.
Zawsze na początku roku szkolnego zbieram od uczniów opinie
i orzeczenia z poradni psychologiczno- pedagogicznej mówiące o specyficznych
trudnościach w uczeniu się, zaburzeniach komunikacji językowej, przyczynach
niepowodzeń edukacyjnych. Najczęściej opinie dotyczą dysleksji, dysortografii
i dysgrafii- przynajmniej takie przedstawiają uczniowie nauczycielowi
poloniście.
Niektórzy uczniowie zwyczajnie potrzebują pomocy psychologiczno-
pedagogicznej, żeby poradzić sobie w szkole.
Dzieje się tak na każdym etapie nauczania. Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści rozpoznają
indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne
uczniów. W szkole nauczyciele powinni
prowadzić obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą
na celu rozpoznanie u uczniów trudności w uczeniu się. Trzeba również nauczyć się rozpoznawać u
uczniów szczególne uzdolnienia.
Ale nie zapominajmy o rodzicach. To oni przede wszystkim
znają swoje dzieci, od pierwszej klasy widzą mocne i słabe strony. Zazwyczaj
rodzice pomagają w pracy domowej, uczą czytać i pisać, wiedzą zatem na czym
polegają trudności i kiedy coś jest nie tak .
Niezwykle ważną rolę pełnią nauczyciele nauczania
początkowego, gdyż to oni jako pierwsi mają szansę rozpoznać specyficzne trudności
uczniów. Jednakże czasami trudności te
nie są w porę zdiagnozowane albo ujawniają się na dalszym etapie nauczania. Na
początku września doszedł do III klasy
liceum uczeń, który nigdy nie był
diagnozowany, nie posiada opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, a już
po przeczytaniu jego pierwszych prac pisemnych zauważyłam, że niewątpliwie ma
dysgrafię i dysortografię. Trzeba skierować
ucznia na stosowne badania, bo matura się zbliża. To ostatni dzwonek, żeby
pomóc.
Nauczyciele powinni stosować odpowiednie działania wobec
uczniów o szczególnych potrzebach (
ten obowiązek nakłada na nas Rozporządzenie
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej)
:
- planowanie i koordynowanie uczniowi pomocy,
- ustalanie form udzielania pomocy,
- okres ich udzielania,
- wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane.
Oczywiści podczas planowania pomocy psychologiczno-
pedagogicznej uwzględnia się zalecenia zawarte w orzeczeniach i opiniach.
Do tego tematu powrócę po kolejnej radzie szkoleniowej. Na
razie garść najważniejszych informacji:
- każdy uczeń ma
prawo do pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
- rodzice i nauczyciele powinni zadbać o skierowanie na
badania,
- nauczyciele powinni znać opnie swoich uczniów i dostosowywać wymagania.