środa, 17 czerwca 2015


„Globalne widzenie świata – przestrzeń – miejsca – ludzie – działania. Europejski Rok na rzecz Rozwoju”- konferencja.

W maju ubiegłego roku Parlament Europejski podjął decyzję o ustanowieniu roku 2015 Europejskim Rokiem na rzecz Rozwoju (ERR).
W tym doniosłym wydarzeniu aktywnie uczestniczy Ośrodek Rozwoju Edukacji – jest organizatorem szesnastu wojewódzkich konferencji, które odbywają się w ramach ERR.
Te szkoleniowe spotkania nauczycieli, pracowników oświaty i innych orędowników edukacji globalnej mają na celu
przybliżenie uczestnikom idei Europejskiego Roku na rzecz Rozwoju, pokazanie działań Europy skierowanych na walkę z ubóstwem na całym świecie oraz wskazanie możliwości zaangażowania się w pomoc na rzecz rozwoju .
Pierwsza z cyklu konferencji wojewódzkich odbyła się 9 czerwca 2015 r. w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Radomiu. Tytuł konferencji: „Globalne widzenie świata – przestrzeń – miejsca – ludzie – działania. Europejski Rok na rzecz Rozwoju”, sugeruje wieloaspektowość poruszanych problemów. W konferencji wzięli udział przedstawiciele ORE, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, nauczyciele wszystkich etapów edukacyjnych, doradcy metodyczni, konsultanci oraz zaproszeni goście. Słowem
– wszyscy ci, którzy chcą przybliżać uczniom problemy współczesnego świata. Podczas spotkania przedstawiciel MZS, pan Grzegorz Jagielski, zaprezentował cele ERR, podkreslając globalne współzależności.
Pani Grażyna Kurowska, koordynator merytoryczny ORE, zwróciła uwagę na treści dotyczące edukacji globalnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Podczas konferencji zaprezentowała projekty, konkursy i szkolenia z zakresu edukacji globalnej, proponowane przez ORE. Zwróciła uwagę na fakt, że w ramach współpracy pomiędzy państwami Grupy Wyszehradzkiej zadecydowano o przeprowadzeniu wspólnej inicjatywy
w czasie trwania ERR 2015. Ogłoszone zostały: konkurs dla dzieci i młodzieży na najlepszą pracę plastyczną przedstawiającą kraje rozwijające się po 2030 r. oraz konkurs dla osób pełnoletnich na najlepsze zdjęcie poświęcone tematyce współpracy rozwojowej. Zasady konkursów mają być takie same dla wszystkich krajów.
Obecni na konferencji przedstawiciele Polskiej Akcji Humanitarnej zaprezentowali swoje działania i zachęcali uczestników do zaangażowania się na rzecz potrzebujących. Naczelną zasadą PAH jest efektywne działanie z poszanowaniem godności człowieka. PAH dąży do aktywnego włączania społeczności lokalnych w proces niesienia pomocy. Istotne jest, by pomoc zapewniała długotrwały i stabilny rozwój regionu dotkniętego wojną czy kataklizmem.
Ważnym punktem konferencji był wykład pt.: „Galapagos – raj bioróżnorodności”, wygłoszony przez doktora Tomasza Witesa z Uniwersytetu Warszawskiego. Uczestnicy mieli szansę przenieść się do innego, egzotycznego świata. Od 1959 roku archipelag Wysp Galapagos w 97,5% objęty jest ochroną Parku Narodowego. W 1986 natomiast otaczający go ocean został ogłoszony morskim rezerwatem. UNESCO uznało wyspy za Miejsce Światowego Dziedzictwa w 1978, poszerzone w grudniu 2001 o rezerwat morski. Do ochrony Galapagos została powołana w Belgii w 1959 r. Fundacja Karola Darwina. Uczestnicy konferencji
z dużym zainteresowaniem przysłuchiwali się prelegentowi, który podczas swojego wystąpienia w niezwykle zajmujący sposób przedstawił nieznane im dotąd krajobrazy, roślinność, zwierzęta oraz ludzi i zachodzące między nimi współzależności.
Prowadząca spotkanie pani Hanna Habera, konsultant MSCDN w Radomiu, zaprosiła również uczestników konferencji do obejrzenia wystawy kenijskiej pt.: „Edukacyjna podróż ze szczyptą czarnej magii”, udostępnionej przez Fundację Partners Polska.
Uczestnicy konferencji otrzymali bogaty pakiet materiałów edukacyjnych (publikacje, filmy, scenariusze, itp.), zawierających propozycje ciekawych rozwiązań metodycznych z zakresu edukacji globalnej. Materiały udostępnili: Przedstawicielstwo Unii Europejskiej, MSZ, Instytut Globalnej Odpowiedzialności oraz Fundacja Partners Polska.

To niecodzienne oświatowe wydarzenie doskonale spełniło swoje zadanie – przede wszystkim zachęciło uczestników do szerszej realizacji treści edukacji globalnej w procesie nauczania. Konferencja wywołała wiele refleksji i stała się inspiracją do pracy dydaktycznej i wychowawczej.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz